ABC analýza produktů
Modul “ABC analýza produktů” jsme představili již v minulém článku. V tomto článku se zaměříme na to, jak díky tomuto modulu optimalizovat produktovou nabídku e-shopu.
Dobře nastavené skladové hospodářství je pro e-shop klíčové. Je zapotřebí dbát na to, aby produkty k zákazníkům mohly vyrazit co nejdříve po jejich objednání. Aby tomu tak bylo vždy, je velice důležité mít ty správné produkty vždy skladem a neinvestovat do zbytečných skladových zásob sporadicky objednávaných produktů.
Díky ABC analýze produktů si můžeme produkty rozdělit do 3 tříd. Každá třída obsahuje produkty dle jejich podílu na obratu. Výpočet vychází ze známého Paretova pravidla. Pravidlo vychází z dlouhodobého pozorování italského ekonoma Vilfreda Pareta, který vypozoroval, že 80 % důsledků pramení z 20 % příčin. Například 80 % zisku pochází jen z 20 % produktů. Toto pravidlo se dá aplikovat nejen v obchodě, ale ve více oblastech lidské činnosti.
Připomeneme si, že ABC analýza produkty zařadí do jedné ze tří tříd (A, B nebo C).
- Třída A – je složená z produktů, které tvoří cca 80% z celkového obratu za dané období.
- Třída B – je složená z produktů tvořících cca 15% z celkového obratu za dané období.
- Třída C – je složena z produktů tvořících cca 5% z celkového obratu za dané období.
Zaměřte se na Třídu A
Klíčová třída obsahuje produkty, které je důležité mít skladem. Tím urychlíte proces vyřízení objednávky. Díky tomu zvýšíte kladný dojem z nákupu. Tito zákazníci s velkou pravděpodobností u vás nakoupí i příště.
V této třídě se nacházejí produkty, které jsou pro vás klíčové a to vám jednoznačně napovídá, že s dodavateli těchto produktů se vyplatí budovat co nejlepší obchodní vztahy. Můžete se například snažit vyjednat lepší ceny. Pokud ovšem přesně znáte vaše klíčové produkty, tak můžete lépe vyhledávat i nové dodavatele těchto produktů a tedy i nové relevantní obchodní příležitosti a kontakty. To vám může pomoci najít dodavatele s lepšími cenami nebo mít v záloze i jiného dodavatele pro vás klíčových produktů.
Sledujte Třídu B
Produkty této třídy je vhodné stále sledovat. Podle jejich prodejů je možné produkty podpořit na jejich cestě do Třídy A nebo je možné vysledovat sestup do Třídy C a tím i zvážení do jaké míry si zaslouží případnou další propagaci.
Zaměřte se na Třídu C
Produkty této třídy vykazují zcela minimální pohyby. Zde již skutečně stojí na dalším zvážení jak s těmito produkty naložit. Je vhodné investovat do jejich propagace? Nebylo by lepší tyto produkty nahradit nebo dokonce zcela vyřadit a další odběr již neplánovat?
Tyto produkty zabírají místo ve skladu, je výhodné se na ně zaměřit a zbavit se jichnapř. v akčních nabídkách, přidat je do “výhodných balíčků” s jinými produkty nebo je využít jako dárek při větších nákupech.
V této chvíli již znáte jeden ze základních principů, který vám pomůže efektivně plánovat skladové zásoby. Odkrývá silné a slabé stránky produktových tříd a umožňuje vám reagovat na aktuální trendy v prodejích jednotlivých produktů.
Objednat